zaterdag 6 augustus 2011

Een ontroerend verhaal en Twents bezoek


Deze week weer job interviews gedaan. De jongeren die de computer en life skills doen, krijgen ook een jobinterview of sollicitatiegesprek. Er wordt hun geleerd hoe ze en gesprek moeten voeren om in aanmerking voor een baan te komen. Ze zijn altijd behoorlijk nerveus voor zo’n gesprek.We doen de gesprekken meestal met zijn drieën en het niveau van de studenten verschilt erg van de omgeving waar ze wonen

Er zijn 16 dames deze morgen en de laatste dame gaf op mij de meeste indruk. Ze is 38 jaar en iets ouder dan de meeste studenten. Ze heeft 5 kinderen en veel meegemaakt, haar vader en moeder stierven toen ze zelf nog heel jong was en haar broer is doodgeschoten door hun jongste zus. Ze is de oudste en heeft altijd voor haar broers en zussen moeten zorgen. Maar ze is sterk en erg positief ingesteld.“Dat heb ik van mijn moeder”zegt ze niet zonder trots. Ik wil iets met mijn leven doen en daarom ben ik hier. Haar rug is recht en ze kijkt ons recht in de ogen. Wat een fantastische vrouw. Ze ziet eruit als een leraar met haar slanke figuur. Ik vraag haar: “Ben je trots op jezelf?” “Ja”, zegt ze, “maar dat heb ik moeten leren”. Maar ik weet wat ik kan en niets staat me in de weg om iets te bereiken in het leven.

Zo zie je maar weer, je leven kan nog zo zwaar zijn als je echt iets wilt bereiken in het leven dan gaat je dat lukken. Zeker weten!! Deze vrouw is een mooi voorbeeld.

Deze week met de nieuwsbrief begonnen en dat is een leuke klus.Het kost heel veel tijd, maar het is me gelukt…………tenminste dat dacht ik. Hoe het is gekomen weet ik niet, maar op een gegeven moment ben ik alles kwijt in de computer. Dus wat rest mij dan gewoon opnieuw te beginnen, even balen maar goed ik heb er weer van geleerd hoop ik. Heb je belangstelling voor de Nieuwsbrief, mail me dan even.

Zondag een echtpaar en 3 zonen uit Enschede ontmoet, familie van Marieke en erg aardige mensen. Hij vond het fijn dat hij in het verre Zuid Afrika even weer dialect kon praten, in dit geval met mij. “ Doar kan ik mie het beste in verwoord’n.”, gaf hij aan. Ik vond het prima en we hadden een hele leuke avond.

Deze week hebben 2 stagiaires 1000 stroopwafels gebakken en vrijdag en zondag ga ik helpen om ze te verkopen. Dat doen we bij een tuincentrum en supermarkt; ik zal er foto’s van maken. De opbrengst is voor Ready 4 Life. Ik ben erg benieuwd wat het gaat opbrengen, maar het weer wordt hier zo slecht, als er maar mensen komen. Alhoewel vandaag valt het mee.


13 opmerkingen:

  1. Marian van der Linde6 augustus 2011 om 17:05

    hoi Janny. Wat een mooie verhalen weer. Maar volgens mij heb je ook nog een beetje ruzie met je computer, geeft niet hoor. Lezen we het allemAAL TOCH TWEE KEER. nIETS GEMIST DAN.
    Zo zie je maar , ook mijn knopjes reageren soms niet goed. groetjes en goed weekend. Marian van der Linde

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He Janny,

    Het is inderdaad een bijzonder verhaal van die mevrouw. Daar kunnen wij nog wat van leren!
    Vanaf deze week heb ik vakantie en ik zal proberen om je mailtjes door te lezen en feedback te geven. Je hoort dus nog van me.

    Liefs je nichtje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieverd, wat schrijf jij fijn!! :-) Ik ga straks opnieuw lezen, maar zo'n mooi voorbeeld voor ons allemaal,die dame van 38! Liefs Xio

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ha Janny,
    wat een leuke, leerzame "baan" heb je toch!
    Jammer dat het zo ver weg is...
    Zo langzamerhand ben je aardig zuid-afrikaans aan het worden toch?
    Hier is het heerlijk weer, zo'n 20 graden, helemaal goed
    Morgen komt ds. Sinke naar Nijverdal, moet ik wel naar toe!
    Vanavond lekker uit eten met vrienden
    voor jouw ook "eet smakelijk"
    Hartelijke groetjes, Mineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Janny

    Ben niet de eerste die op je blog reageert vandaag, zie ik.
    Ik vind het heel bijzonder wat je allemaal doet daar. Hulde
    Als je nog tips en trucs hebt om me staande te houden in Africa dan hou ik me aanbevolen.
    Ik hoop zelf ook zo'n mooie ervaring rijker te worden in Kenia.
    Het lijkt hier af en toe wel herfst, hopelijk klaart het op voordat ik op de fiets stap.
    Ik hou je ook op de hoogte

    Het ga je goed

    Dr J

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Janny, Zo leren we weer wat van deze dame van 38 jr,top. We komen net weer. Eerst even bij Lieke geweest en daarna in Nijverdal lekker uit eten geweest. We genieten van deze tijd. Super om even met jou te kletsen.
    Dikke kus Hein en Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Moi verhaal! zo'n sterke vrouw verdient het om nu ook écht een job te krijgen. Of is de werkloosheid daar zo groot dat - ondanks de training e.d. - de kans op een baan klein blijft? Maar aan jou kan ze zien dat (meisjes)dromen uiteindelijk tóch in vervulling kunnen gaan als je écht wilt! Toch?!
    Hier is 't nu nat, koud, herfst...De ooievaar die bij onze Hanneke langs moet komen, is vast naar warmer streken op vakantie, want hij laat erg lang op zich wachten...
    O ja, gisterenavond nog even in 'jouw' Vroomshoop de (mij te hoge) houten broek bestormd!Volgende week eindelijk weer eens een thuiswedstrijd in N'dal.
    Tot gauw! Groetjes van Luut en Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Janny,
    Natuurlijk niet de eerste die reageert...Maar lezen doe ik het altijd.
    Ik zou ook zenuwachtig zijn als ik bij jou een sollicitatiegesprek moest voeren ;)Mooi verhaal was het weer!
    Wij zijn hier de zomer kwijt, misschien heb jij daar de zon?
    Kaartje voor Zinin is binnen dus we hebben een date volgend jaar.
    Liefs,
    Rinus en Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag Janny,

    Wat is nu leuker dan over Afrika lezen terwijl hier de regen tegen de ramen aanklettert? Hoezo zomer? Maar soms zien we heel even de zon...

    Maar goed, we zijn ons heerlijk aan het voorbereiden op onze grote reis in november en wie weer denken we dan wel eens met weemoed aan regen die tegen de ramen aanklettert...

    Fijne week!

    Jan en Ada

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Janny, dit keer met enige vertraging je prachtige verhaal gelezen. Goed werk! Kan me voorstellen dat ze zenuwachtig zijn.
    Als het weer bij jullie net als bij ons is gaat er niemand naar buiten.
    We hebben in Gent prachtige badmutsen gezien voor je. Zacht roze met allemaal bloemetjes!!! Zouden je schattig staan.
    We wensen je veel succes komend weekend en hopelijk verkoop je alle stroopwafels!!
    Liefs uit Bathmen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Janny
    Ik heb gewacht met reageren, want ik wil nu graag een keertje de laatste zijn in het rijtje van trouwe lezers van je altijd weer leuke blog.
    Ondertussen is hier de zon weer gaan schijnen.
    Nog 2 dagen en dan is er een einde gekomen aan de fantastisch tijd met Pascal en Gemma.
    Maar ze blijven in de buurt:)
    En kunnen zij ons of wij hen dit jaar vast nog wel een aantal keren zien.
    Ik heb eind september nog 2 weken vakantie samen met Stef, dus dat wordt genieten.
    Ik wens je een fantastische week

    veel liefs van Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Janny,

    dit is nou echt een voorbeeld van Girl-power! Gaaf om met zo'n dame een gesprek te hebben. Kunnen we hier in het Nedelandse nog wat van leren. In het dialect verwoorden we dat met niet drammen maar deur douw'n. Deze dame dwingt respect af. Hoop voor haar dat ze mee mag gaan bouwen aan een nieuw Zuid Afrika.

    groeten uit een regenachtig Nijverdal
    Roy

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een warm onthaal was dat weer zo te lezen
    Geweldig om dat te doen
    En dat de mensen daar zo blij van worden
    Dat geeft inderdaad een kerst gevoel
    Wij wensen jou fijne kerstdaen toe engeniet van
    de kerkdiensten
    liefs
    frans en gerrie

    BeantwoordenVerwijderen