maandag 13 juni 2011

veel regen, de leeuw en de zonsopgang







Tweede Pinksterdag kennen ze hier niet, dus het was een gewone werkdag.

Het zwemmen met een badmuts heeft heel wat reacties opgeleverd; niet alleen via de blog maar ook de mail. Ze willen toch allemaal zien hoe ik er met badmuts uitzie, dus ik heb toch maar wat foto’s gemaakt deze week. Een voordeel is dat je nu mijn kapsel niet kunt zien want dat is voor de 2e keer helemaal verknipt. Maar goed de volgende keer moet het volgens mij gaan lukken.

Het was een week met heel veel regen en erg koud maar sinds vrijdag is het lekker en zonnig weer. Voordeel is dat de dammen vol water staan en de kranten staan er vol van. Het heeft de laatste 2 jaar niet zo geregend en op dit moment is er voor 71% voldoende water. Nadeel is dat er veel mensen uit de townships geƫvacueerd zijn omdat alles onder water staat en al hun huisraad wegstroomt. Veel kerken zamelen nu dekens, matrassen en veel voedsel in om de mensen te helpen. En dat gebeurd massaal heb ik gemerkt; hartverwarmend om te zien hoe men naar de naaste omziet. Zo zie je maar weer, er is veel water nodig maar het brengt ook veel menselijk leed met zich mee. Maar de mensen in PE hebben zich het lot van de medemens wel aangetrokken.

De film; sorry filmpje voor Nijverdal is af en op 2 juli kun je kijken op de Fancy Fair hoe ik woon en waar ik werk etc. Jacco en Mawethu zijn vrijdag vertrokken naar Nederland. Spannend voor iemand die nog nooit naar een ander continent is geweest. Dus ik ben nu de baas in ons huis; was ik al een beetje -:)

Deze week met Conroy een leuk gesprek gehad. Conroy is een jongen uit de townships en helpt naast zijn studie Ready 4 Life met verschillende dingen. Hij zit op de universiteit en doet het heel goed. Om deze studie helemaal te volgen kunnen moet je steeds resultaten laten zien. Doe je het goed dan wordt de studie voor je betaald en zoniet dan moet je het zelf betalen. Zoals ik al zei hij doet het goed en gaat door met studeren zolang het lukt. Leuke, enthousiaste en serieuze jongen die weet wat hij wil. We gaan nog meer van hem horen.

Gisteren naar Addo olifantenpark geweest, de 2e keer dit jaar. Er zijn vele diersoorten te spotten waarvan de leeuw het meest moeilijk is, omdat er maar zo weinig zijn. En laten we nu toch aan het eind van de dag een leeuw zien; geweldig en wat een kop, hij keek me recht in de ogen. Zeker als de kans maar heel klein is, is het zo bijzonder om ze te spotten. Heerlijk weer en veel olifanten, kudu’s, zebra’s en mooie vogelsoorten gezien. En die leeuw natuurlijk.

En dan vanmorgen, vanaf de bank de zonsopgang gezien. Ik zat te ontbijten; keek naar buiten en zag de zon opkomen. Mijn dag kon niet meer stuk. Morgen ga ik foto’s maken natuurlijk. Ga een leuke week tegemoet en donderdag de dag van de jeugd en iedereen is weer vrij. We gaan donderdag naar de gevangenis ( voor bezoek), maar daarover in de volgende blog meer.

11 opmerkingen:

  1. Alweer een mooi verslag! Liefs van Xio XX

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een beetje een saaie badmuts. Een exemplaar met gekleurde bloemetjes was leuk geweeest.
    En waar is de badmuts van de andere dames?
    xxx Johanna

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dag Janny,
    Dat is nog eens wat anders, een leeuw spotten, dan een weekendje Ribs and Blues
    Ik heb trouwens ook nog wel een badmuts!
    Groetjes Mineke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ha die janny,

    zonder badmuts ben je mooier,maar wel een leuke foto.Je wou altijd al graag een huisdier ,dus die leeuw? ik ga naar bed om 5 uur eruit om naar schiphol te gaan.tot snel met de foto;s van zussendag,we denken morgen aan je xxx nanja

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Janny

    Je maakt wat mee in PE :)
    Altijd fijn om te horen dat het zo goed met je gaat.
    Pas je a.s. donderdag wel op met je " woordgrapjes" tijdens je bezoek aan de gevangenis:)
    fijne week en een dikke kus van Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Janny,

    Leuke foto's! En die badmuts valt heel erg mee, zoveel verschil zie je niet ;)
    Weet je zeker dat je aan het werk bent en dat het geen veredelde vakantie is? Ik kan je ook wat foto's van mijn werk opsturen maar die zien er iets anders uit dan die van jou...
    Kussss, Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo janny,
    leuk die foto's, jammer dat je de camera niet bij de hand had met de leeuw! Misschien een volgende keer. Wat een actieve week zeg, hoeveel dagen zitten er bij jou in een week?We zijn benieuwd naar het filmpje. Lijkt me heerlijk voor je om echt de baas te zijn in huis voor een korte periode! Ben benieuwd naar de foto's van de zonsopgang, moet je daar v roeg je bed voor uit.
    Fijne week, wees voorxichtig donderdag!!
    Dikke kus Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk, een verslag met foto's. We blijven je volgen en we blijven genieten van je verhalen.

    En die badmuts... tja... wat moet ik daar nu over zeggen? Realiseer je wel wanneer het eenmaal op internet staat:)...

    Heel veel groeten uit een kletsnat Nijverdal,

    Jan en Ada

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bas en Ina Hoogsteder20 juni 2011 om 23:30

    dag Janny, eindelijk je site gevonden en met belangstelling gelezen. Het is mooi dat wat je beleefd wilt delen met anderen. Baie dankie daarvoor. We blijven je volgen en kunnen dan ook met fijne herinneringen terug denken aan de bekende en bijzondere plekjes die wij in 2008 hebben gezien. Wij wensen jou heel veel succes en plezier in Suid africa. Met groet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Janny ver weg,
    Online, via kerkbladen en websites kom je van alles te weten. Je zit dus een jaar in Zuid-Afrika. Leuk om je blog te lezen en je foto's te zien.
    Ik wens je nog een goede tijd verder en succes met je werk.
    Hartelijke groeten van Willy de Koning, Sittard.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Herman en jacomijn25 september 2011 om 11:45

    hallo Janny, een beetje laat maar we willen toch graag laten weten dat we vinden dat je geweldig werk doet in Zuid-Afrika! We hebben vanmorgen na de startdienst van de kerk een filmpje gezien van het werk dat je daar doet en hoe je woont.Zo krijg je een goed beeld van het leven en werken daar!
    Hartelijke groeten, Herman en Jacomijn.

    BeantwoordenVerwijderen