maandag 11 april 2011

Een week vol tegenstellingen

Dinsdag was een dag zonder schoenen, dus blootsvoets. Bij de kerken kon je nieuwe schoenen inleveren met name voor de kinderen en deze werden verdeeld over de hele wereld. Er werd veel georganiseerd rondom dit thema en er waren prachtige videoclips die in de kerken werden getoond. Dinsdagavond een concert met dit thema. Marieke en ik waren met 2 vrijwilligers naar deze avond. Wij kwamen er al snel achter dat dit niet helemaal onze muziek was en zaten al snel bij de buren, een Mexicaan om daar verder te kletsen onder het genot van een drankje. De 2 vrijwilligers vonden het concert geweldig; mooi hadden we alle vier een leuke avond.

Vorige week woensdag voor het eerst gezeild in een klein zeilbootje voor 4 mensen. Ik had al eens eerder gezeild maar daar kon je met 30 mensen op, dit was echt een kleine. We moesten natuurlijk meehelpen en het was echt heerlijk. Een prachtige zomeravond en je ziet PE van de andere kant; leuk hoor Aan het eind van de zeiltocht begon het wat meer te waaien en werd ik uiteindelijk toch nog helemaal nat. Leuke ervaring en ga ik zeker nog een keer doen met wat meer wind hoop ik. Tegen donker waren we terug en als je al die lichtjes van de stad ziet…..je wordt er echt stil van.

Zaterdag de begrafenis van Mawethu zijn oma. De begrafenis was in de townships en een echte Xhosa bijeenkomst. Het begon ’s morgens om 7 uur en er werd veel en echt geweldig mooi gezongen. Natuurlijk veel preken en dat is in de Xhosa taal, je verstaat echt geen letter. Tussendoor komen er steeds meer mensen bij. Je zit gewoon buiten waar allemaal stoelen staan. Tijdens de bijeenkomst zie ik links van mij nog een paar keer een rouwstoet voorbij gaan. Tegen 10 uur gaan de vrouwen naar binnen, ik ook, om te bidden en te zingen. De mannen krijgen koffie met brood. Halverwege komt er een vrouw naar me toe en biedt me ook koffie aan. Na een uur komen mannen en vrouwen weer bij elkaar en gaat het verder. Dan volgt de weg naar de begraafplaats; alleen voor mannen. Omdat ze geen natuurlijke dood is gestorven(zie vorige blog) mogen alleen de mannen mee naar het kerkhof en de vrouwen blijven achter. Er wordt weer veel gezongen en gepreekt en uiteindelijk als de mannen terug komen is er tijd voor een heerlijke maaltijd. Om 2 uur zijn we thuis.

Het was een erg lange zit maar heel, heel bijzonder om mee te maken. Mensen waren erg aardig voor mij, ik moest helemaal vooraan zitten. Ja 2 blanken tijdens zo’n dienst is voor hun ook wel apart. En zij begrepen ook wel dat het voor ons best wel lang was. Begrafenissen zijn er meestal op zaterdag en het kan best zijn dat er op hetzelfde moment 10-15 mensen begraven worden op het zelfde kerkhof en dan de hele dag door. Reken maar uit.

Veel mensen sterven aan Aids en het zijn meestal jonge mensen. Ik had beloofd dat ik wat meer over de Xhosa zou vertellen, maar dat doe ik een ander keer. Want het is een erg interessante bevolkingsgroep en verdient zeker de aandacht.

Zondag de grote dag voor PE, de Iron man, een triathlon met deelnemers uit 39 landen.Ik was niet naar de kerk, na zaterdag een beetje rust. Ik stond al vroeg op om naar het wielrennen te kijken en het was druk, druk. Tegen 10 uur naar het strand voor wielrennen en lopen. Wat een geweldig evenement en goed georganiseerd. Er deden 2 nederlanders mee en de 1e werd 19e; heel mooi resultaat. We hebben hem nog even opgezocht en natuurlijk aangemoedigd. Leuke dag, erg warm en veel mensen op de been.

Het drama in Alphen is intussen wereldnieuws. Het staat hier in de kranten en was op alle tv zenders. Zelfs de man van de garage waar ik moest zijn, hij kent me inmiddels, was helemaal geschokt. Vreselijk, vreselijk!!

Morgen naar de Volkswagen fabriek in PE; ben wel benieuwd. En vrijdag naar Kaapstad…..heerlijk heb ik zo’n zin in.

Het is een lange blog geworden. Met de foto’s lukt het nog niet helemaal, maar heb geduld. Het is Zuid Afrika en ze komen eraan.

Leuk dat jullie allemaal mijn blog lezen, ik vind het leuk om te doen.

Fijne week met hoop ik mooi lenteweer voor jullie

12 opmerkingen:

  1. Ha Janny,
    mooie ervaringen weer en mooie verhalen! Nu je langer en 'anders' én voor de 2e keer in Z-Afrika bent, merk je nu dat jij dat zelf ook 'anders', intenser, maar soms misschien ook iets kritischer ervaart? Wij hier vinden het in elk geval mooi om jouw belevenissen te mogen lezen! Een heel hartelijke groet, Luut en Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He Janny,
    Mooi blogbericht! Daar word je even stil van.
    Maar hoezo worden er schoenen ingezameld voor de hele wereld?

    liefs, Johanna

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Janny

    Ik vind het elke keer weer leuk om jouw belevenissen te lezen. Heel indrukwekkend die begrafenis.Dat de vrouwen niet mee mogen omdat Mawethu's oma is verongelukt is voor mij onbegrijpelijk, maar zo heeft iedere cultuur zijn eigen gebruiken en gewoontes.
    Uiteindelijk verrijkt het je en kun je die dingen die je aanspreken gebruiken in je eigen leven
    Fijne week nog en we mailen

    dikke kus Ans ( en natuurlijk ook van Stef)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hey janny,wat maak je toch mooi en bijzondere dingen mee!!En ik vind je blog echt niet te lang hoor!!!Mag best langer...Helaas van de foto's maar je helpdesk zit jammer genoeg in Nederland he ;-) hihi....liefs peet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Janny,
    ik merk dat ik stiekem reken op je blog op de zondag!Heb vandaag een paar keer aan je gedacht, De begrafenis lijkt me indrukwekkend om mee te maken.
    We genieten van je verhalen en het kan niet lang genoeg zijn. We wachten rustig op de foto's , we zijn benieuwd!!

    Een hele fijnen week gewenst, dikken kus Henk en Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Janny,

    We hebben je blog via Ada en vinden het heel leuk om je verhalen te lezen. Veel bewondering voor alle goede werk dat je daar doet. We blijven je volgen.

    Groetjes Anita (van Erik Steen)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Janny
    Altijd weer leuk om te lezen wat je daar allemaal meemaakt.
    Je blog is nooit te lang, want het is allemaal interessant wat je doet en wat een cultuur verschil met hier.
    Fijn dat je ondanks de begrafenis ook hele mooie dingen meemaakt.
    Maak er een leuke week van en we kijken uit naar je volgende blog.
    Ben ook benieuwd naar de foto's, maar dat komt zeker goed.
    Groeten uit een regenachtig Nijverdal .
    Knuffel van Marjo en Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Janny,

    Weer de moeite waard om te lezen. Als je dan echt voor een langere tijd in een gemeenschap woont zoals jij nu doet dan maak je alles mee wat het leven zo boeiend, verdrietig en interessant maakt.

    Mmm, Kaapstad, ook wij komen er aan, nog even geduld en dan is het cappuccino's drinken met uitzicht op de Tafelberg.

    Heel veel groeten,

    Jan en Ada

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hein en Hanneke12 april 2011 om 10:14

    Hoi Janny, Met belangstelling lezen we je verhaal.Fijn dat je dit met ons wilt delen.
    Vanuit Praag is het niet gelukt te sms. Het was een prachtig en vol weekend.
    groetjes en tot de volgende keer.
    knuffel van Hein en Hanneke klein knuff van Anouk

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Janny,

    Dat was weer een bijzonder verhaal.
    Nu een paar dagen genieten in Kaapstad? Wat een mooie tijd maak je mee! En heel leuk om dat een beetje mee te beleven via je blog.

    Liefs,
    Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Janny,

    Net je blog gelezen. Je maakt inderdaad heel wat mee daar. Het lijkt met heel interessant om zo tussen de bevolking te leven en ook de verdrietige dingen te delen. Nu lekker genieten van een paar dagen Kaapstad.
    Wij kijken nu alweer uit naar je volgende blog.

    Groeten Jaap en Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Janny,
    Voor het eerst je blog gelezen, een kapotte computer geeft heel wat werk om alles weer op orde te krijgen. Maar ik ben er vanavond voor gaan zitten.Prachtig al je verhalen, fijn om te horen dat je het zo naar je zin hebt en dat je zoveel kunt doen voor de mensen in PE. Wie verre reizen maakt heeft veel te vertellen, zo zijn wij eind maart op excursiereis geweest naar Israel en Jordanie, heel bijzonder, waar ook veel over te vertellen valt.Janny we wensen je veel goeds in PE en we laten nog wel eens van ons horen. Hartelijke Groeten van Annie en Henk de Bree. PS. Het is hier zomers warm 20graden!

    BeantwoordenVerwijderen