zondag 13 maart 2011

Een week vol activiteiten








Een van de projecten van Ready 4 Life is om jongeren wegwijs te maken op de arbeidsmarkt. Omdat ze in de townships wonen weten ze vaak niet wat voor soort banen er zijn, want ze komen niet of nauwelijks in de grote steden. Reden daarvoor is dat het openbaar vervoer te duur is voor de beurs van de jongelui.

Daarnaast krijgen ze ook computerlessen en administratieve zaken en tot slot leren ze een C.V. maken. Maar hoe vind je een baan, hoe moet je solliciteren; ook dat laatste wordt geoefend. Ze bereiden een sollicitatiegesprek voor en krijgen allemaal vragen op zich afgevuurd door een sollicitatiecommissie. Dit waren afgelopen donderdag de projectcoordinator en 4 vrijwilligers, waaronder ikzelf. De meeste gaan voor een administratieve baan, maar er zat ook een kleermaker en muziekdocente bij. Erg interessant voor mij en leerzaam om te doen, de jongeren waren erg nerveus, bang dat ze niet op iedere vraag antwoord wisten.

Deze week ga ik de projecten in de townships weer bezoeken, kijken hoe het met de vrijwilligers gaat en interesse tonen. Dan is er de study- en careerdag; deze is georganiseerd door de stagiaires en is een studieopdracht en alle vrijwilligers van Ready 4 Life werken aan deze dag mee. Vergelijk het met een soort banenbeurs met vele stands, sprekers en heel veel jongeren; meestal zijn er rond de 400 jongeren.

Deze week begin ik aan mijn 1e yogales. Er zijn hier vele yogagroepen, dus dat is even uitproberen om bij de juiste groep te komen die je aanspreekt.Zit al vanaf het begin op Engelse les en vind het erg leuk om te doen. Het is veel converseren en gesprekken voeren en dat leert behoorlijk snel; maar ik moet nog veel leren.

Daarnaast wandel, bijna snelwandelen, ik 1x per week op zaterdagmorgen 6 uur aan het strand. En dan ben je niet de enige het is er druk met mountainbikers, hardlopers en duikers. Het weer is zo heerlijk en de zonsopgang echt fantastisch Ik wandel met iemand die 65 jaar is maar harder loopt dan ik en dat 4 x per week doet, dus leeftijd zegt niet altijd alles. Zoals je leest, begin ik al aardig actief te worden in Port Elizabeth.

Ik krijg wat mails binnen dat ze niet op mijn blog kunnen komen; ik weet niet hoe dat kan maar zal checken hoe dat komt. Zodra ik meer weet horen jullie dit van mij.

Ik wens jullie een goede week en een warme groet van Janny

13 opmerkingen:

  1. ha lieve Janny!
    zeker tijdens de lange, saaie uitzwaaipreek je nieuwe blog geschreven!!!leuk dat je zo lekker bezig bent, met werk én ont/inspanning! hier gaat het eindelijk lente worden en de zon aait eindelijk ook ons velletje met heerlijk warme stralen. tot gauw maar weer! Liefs van Luut en Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hey Janny,
    Nou wat ben jij fanatiek daar zeg leuk hoor!!En dat nog wel op zaterdagmorgen 6 uur pfppf..De tweede foto is ook echt janny altijd maar plezier hebben!!!leuk leuk!!!tot sms,mail...
    Liefs Peet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Janny,
    Leuk dat je er wat foto's bij hebt gedaan! We missen je hier wel maar het is mooi om je daar zo blij te zien. Het klinkt ook allemaal erg goed!
    Liefs Rinus en Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Janny

    Ben net terug van een drukke zondagsdienst ( Angela is ziek).
    Leuke dat je er dit keer foto's bij hebt gezet.
    En wat ben je al weer super-actief.
    Erg leuk om je zo te kunnen "volgen"

    groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zij die thuis zijn gebleven genieten met je mee. Leuk die foto's, geven een mooi beeld van wat je doet.
    De lente komt hier aarzelend op gang en nog even dan hebben we zomertijd en heerlijke lange zomeravonden.

    Groet'n,

    Jan en Ada

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Janny,

    Charlotte wil graag met je meewandelen op zaterdagmorgen. Ze vult zelf even het aanmeldingsformulier in. Deze komt zo spoedig mogelijk naar je toe!
    Fijn dat je de activiteiten mooi op kan pakken, daar voel je je toch het lekkerst bij! Erg leuke foto's.

    xxx Rene, Maureen en Charlotte

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Janny,
    Nou ja zeg, je gaat als een speer
    Hopenlijk heb je weer veel voldoening van je werk
    De foto's zijn weer bijzonder!
    Groetjes, Mineke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lieve Juf Janny, je ziet er prachtig uit!
    Bedankt dat je ondanks de drukte ons zo trouw op de hoogte houdt! XXX Xio

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Janny,
    Ik word weer blij als ik jou foto zie.
    Geweldig dat je zo op afstand meeleeft. Maar pas ook goed op jezelf. Fijn dat je op allerlei fronten aktief bent, ook voor jezelf.tof,om met een senior langs het strand te "racen".
    liefs v.Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Janny.
    Wat ben jij actief daar.
    Licht dat aan de temperatuur of aan jezelf????
    Ik zie wel dat je je geen moment verveeld.
    Houen zo en genieten van alles wat je aan het doen bent.
    Groeten en een dikke knuffel van Marjo en Wim.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Marieke Broekkamp15 maart 2011 om 21:16

    Hallo Janny

    leuk om je verhalen te lezen.. Je begint al aardig in te burgeren daar! succes volgende week wanneer je weer de townships in gaat!
    En leuk te lezen dat je zo geniet!

    Groetjes, Thijs en Marieke
    ps. leuke foto's!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. hallo janny

    via de site van de kerk zagen we je adres.Wij gaan een tour maken door zuid africa.1 en 2 april slapen we in het Humewood Hotel,33Beach road,en volgens google maps is dat bij jouw in de buurt.wij brengen daar een bezoek aan het New Brighton township.we zijn erg benieuwd of we jouw daar ook nog tegen kunnen komen,en of dat de zelfde township is waar jij werkt.misschien kunnen we elkaar dan ontmoeten.
    Groetjes Peter en Nelleke Nieboer-Mondeel.

    ps. misschien kun je het ons mailen pknieboer@tele2.nl,anders proberen we daar wel met jouw in contakt te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dag juf JAAANNY! Wat maak je toch weer veel mee! Heerlijk om je verhalen te lezen! :-)
    Heb je nog leuke foto's van B2S?
    Geniet van het Zuid- Afrikaanse leven en doe Jacco, Mawethu, Marieke en fam Smith de groeten van me!
    Liefs Lotte
    Ps: Niet teveel braaien he! :-p

    BeantwoordenVerwijderen