maandag 28 februari 2011

de eerst townshiptour alleen

De 1e townshiptour alleen

Heb mijn 3e werkweek alweer achter de rug en het lijkt of ik niet weg ben geweest. Alles is zo vertrouwd en veel plekken zijn voor mij ook bekend natuurlijk. De dames bij de bakker kennen me terug en ook de mensen van de projecten in de townships zijn me niet vergeten. Deze week mijn eerste townshiptour gedaan met de vrijwilligers en ik vond het wel erg stoer en superleuk. Ik had mij goed voorbereid en wist al veel over het leven in de township te vertellen. Dus boek geen tour bij het reisbureau, ik leid jullie gratis door de townshipsJ

Er gebeuren helaas veel ongelukken in de townships., mensen steken gewoon de drukke snelweg over. Er wordt te hard en te roekeloos gereden en niet iedereen die in de auto rijdt is in het bezit van een rijbewijs. Voorzichtigheid geboden dus. Zo ook deze week toen een vrouw de weg over wilde steken en aangereden werd door een auto, ze heeft het niet overleefd. Ook dieren zijn vaak het slachtoffer op de snelweg.

Intussen begin ik al wat mensen te kennen, met name van de kerk.

Het is nog wel even wennen in deze kerk, maar het is wel een goede manier om mensen te leren kennen. Deze week net een bijeenkomst gehad met alleen maar vrouwen, erg interessant en goed georganiseerd. Het is hard werken om nieuwe mensen te leren kennen, maar het komt wel. Ik hoef ook niet binnen een maand heel Port Elizabeth te kennen.

Het werk begint al aardig te komen, neem van over. Heb nu een aantal vrijwilligers waar ik verantwoordelijk voor ben; zorgen dat het goed gaat op de projecten en zo niet dan gaan we kijken wat we er aan kunnen veranderen. We zijn gewend om effectief met de tijd om te gaan en willen graag snel resultaat zien, maar dat werkt in de townships toch wel even anders.

Je moet soms ‘even’’ wachten voordat er iets gebeurd en ‘plannen’ is wel een moeilijk woord voor hen. Maar dat is gelijk ook de charme van Zuid Afrika.

Het is in ieder geval wel een stuk minder stress, ook al ben je de hele dag wel in touw. De warmte is hier heerlijk, een lekker windje en de hele dag op blote voeten, als ik op kantoor ben.

Ga proberen om de volgende keer wat foto’s mee te sturen.

Fijne week

Warme groet vanuit PE van Janny

12 opmerkingen:

  1. Hoi Janny

    Je bent echt op je plek in PE
    Super dat je al mensen een rondleiding geeft door de townships.
    Ik begrijp dat ze erg blij met je zijn, lekker breed inzetbaar en snel van begrip:)
    Wat moet dat heerlijk zijn, de zon op je huid, lekker met blote voeten op kantoor ( dat hoef ik niet te doen bij de receptie, ben gelijk ziek)
    Nieuwe mensen ontmoeten gaat vanzelf gebeuren, vaak komen ze uit onverwachte hoek en voor je het weet heb je nieuwe vrienden:)
    Geniet nog lekker van alles en tot de volgende blog/mail of sms

    dikke kus van Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor het updaten lieverd, jy gaan baie goed!

    XXXX Xio

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha lieve, gekke (!!!) Janny,
    leuk om weer van die enthousiaste verhalen van jou te lezen. En ja...wat máák je ons jaloers als je het over dat lekkere temperatuurtje hebt! De sneeuwklokjes beloven veel, maar ik kan niet wachten tot het zonnetje ook óns witte velletje met warmte gaat strelen! Geniet van alles wat je doet en van ieder die je ontmoet en tot gauw maar weer! Veel liefs, Luut & Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk om te lezen. Kun je ons wat zonnestralen mailen? Er is hier namelijk een chronisch tekort aan...

    Jan en Ada

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Janny
    Fijn dat je het naar je zin hebt.
    Wat leuk dat veel mensen je nog kennen.
    Dan voel je je niet zo vreemd in dat land.
    Geniet maar volop want een jaar is zo voorbij.
    Groeten van ons en een dikke knuffel.
    Marjo en Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Janny,
    Hier schijnt de zon volop; helaas wel achter de wolken.
    Gelukkig is er bij jou geen vuiltje aan de lucht en gaat alles goed. Niet dat wij anders hadden verwacht maar je moet het toch maar doen.
    Ik kijk er helemaal niet van op dat ze jou allemaal nog kennen ;) Je moest eens weten hoe stil het in Nijverdal is geworden!
    Liefs van ons!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gerrit en Janny vdK28 februari 2011 om 20:04

    Hallo Janny

    Leuk je op deze manier te volgen en fijn te merken dat je weer helemaal in je element bent.

    Groeten
    Gerrit en Janny vdK

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beste buuf Janny,
    Wat fijn dat het zo goed gaat in Zuid Africa,hier gaat alles ook zo zijn gangetje.
    Nick is weer een blokje verder en is nu een zeehond en Marieke is vorige derde geworden met een turnwedstrijd in Heerenveen.
    Doe voorzichtig aan en tot het volgende blog.
    Harriette,Marieke,Nick en natuurlijk Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag lieve Janny,

    Fijn te lezen dat je je draai weer vindt in PE.
    Ja dat iedereen je nog kent, herkent is niet vreemd hé. Goed gevoel voor jou, een tweede thuis komst. Ben wel jaloers op je blote werk voeten, probeer het hier nog niet uit hoor!!! Ik zeg steeds tegen mezelf komt goed dus als je wat zonnestraaltjes over hebt zend ze deze kant op.
    lieve groet anja

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Janny,
    Goed je weer te volgen, Natuurlijk willen we graag privé een rondleiding. Vanavond naar een info-avond over Afrika, jij weet ons allang te boeien en de townships kunnen weer delen in jou enthousiasme en ...liefde
    liefs van Henk en Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. hoi Janny, net nog gezwommen..., ik mis je daar wel hoor! Maar fijn dat het je goed gaat, dat je je op je plaats voelt. Heel bijzonder dat je dit onderneemt! Kunnen velen een voorbeeld aan nemen...
    Heel veel succes met je werk!!
    Gr Kirsten

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Janny,

    fijn dat je bij iedereen zo welkom bent en zeg nou zelf wie zou jou nou niet weer herkennen! Hier schijnt nu ook de zon maar het blijft koud (geen weer nog voor blote voeten),helaas.
    Janny pas goed op jezelf en alvast een fijn weekend gewenst. Tot je volgende blog.
    Groetjes,
    Lenie

    BeantwoordenVerwijderen