zondag 12 februari 2012

Terug in Nederland



Ja hoe sluit je een laatste weblog afen wat zet ik er in?
Je hebt het hele jaar door kunnen lezen over mijn leven,werk en vrije tijd in Port Elizabeth.
Een jaar wonen in een land waarin (bijna) alles anders gaat dan in Nederland.

Zoveel mooie dingen meegemaakt met de mensen in de townships. Zo blij met kleine dingen; logisch natuurlijk als je verder ook niets hebt. Ze vinden het zo leuk als een witgesichie een praatje met ze maakt, maar andersom ook natuurlijk.
En altijd willen ze hun huisje laten zien, want de meeste zijn er trots op.
Natuurlijk waren er ook minder mooie dingen, maar dat heb ik niet allemaal vermeld in mijn weblog. Iedere dag weer de stress voor veel mensen iedere dag weer als je niet weet hoe je je kinderen te eten moet geven want er is geen geld. Maar wat doen ze hun best om er nog iets van te maken, bijvoorbeeld een mevrouw die een groentetuintje heeft aangelegd, zelf onderhoud en verkoopt . Zo mooi om te zien en ze is zo trots.

Ik heb heel veel over de culturen in Zuid Afrika geleerd; de zwarte, Xhosa, gekleurde en blanke. De apartheid is begin jaren 90 afgeschaft maar is nog duidelijk merkbaar. Maar dit duurt nog vele jaren, want de apartheid haal je niet zomaar uit de mens. Veel van het land mogen zien en van de wilde dieren. De leeuw op 5 meter afstand zal ik nooit vergeten.

Ze leven 24 uur per dag met God. Tijdens de diensten wordt er veel gezongen, gebeden en. In het begin erg wennen want wij zijn zo anders gewend( ook niets mee natuurlijk), maar wat is het inspirerend om iedere zondag zulke worships mee te maken. Er staat een pastor in jeans een enthousiast verhaal te houden met veel humor. Wat een andere beleving en wat een enthousiasme. Ik heb veel geleerd, gelezen en gesproken over het geloof, iets wat ik absoluut niet gewend was. Denk nu niet : Oh gunst Janny is bekeerd :-).
Maar de mensen praten heel open over hun geloof en stellen zich wat dat betreft heel kwetsbaar op. Dat maakt dat contacten en vriendschappen dus ook heel diep kunnen worden; heel bijzonder.

En dan de jongeren in de townships die proberen, vaak heel moeizaam, om iets van het leven te maken. De computerlessen en life skills is een goede start en wat zijn ze trots als ze na 2 maanden hun diploma op zak hebben. Hoe moeilijk om met zoveel werkloosheid gemotiveerd zijn om een baan te vinden. Het vraagt veel doorzettingsvermogen en geloven in jezelf. Hoe trots kun je zijn als het nog lukt ook om een baan te vinden.

De vriendschappen die je opbouwt in zo’n jaar. Naast de vriendschappen die ik al had ook lieve vriendinnen erbij gekregen.
De contacten met Nederland waren heel goed en waardevol, familie, vrienden,mensen van de kerk, buren en collega’s. En natuurlijk Charlotte veel gezien op skype, wat een mooi meisje
Ik heb ook de vorige keer gezegd dat de contacten hier mijn verblijf in PE nog mooier heeft gemaakt. Iedereen was zeer belangstellend, kijk de reacties op mijn weblog en de vele kaarten en mails. Ik kan jullie niet genoeg bedanken.

Mijn leven hier draait weer op volle toeren en dat wil ik ook. Maar sommige dingen zijn wel heel erg wennen, maar ik doe mijn best met hulp van lieve mensen hier en in PE.

Ik zou nog veel meer willen zeggen, maar ik laat het hierbij. Er komen nog vele presentaties en wellicht komen we elkaar daar of elders weer tegen.
Lieve mensen dank jullie wel voor alle aandacht en ik wens jullie alle goeds.

Een warme groet van Janny

14 opmerkingen:

  1. Hoi Janny
    Dat is een mooie afsluiting van een jaar weg te zijn geweest,een groot avontuur was het
    er is veel geschreven en verteld ,
    Maar er moet nog veel gebeuren.
    Wij zijn blij dat je weer bij ons bent
    Gr Gerrie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat heb je het allemaal weer mooi geschreven,ik hoop dat het allemaal gaat lukken je doet enorm je best dat zien we wel.Afrika is jouw land,dat is niet erg,jouw hart ligt daar,maar het kloppen van je hart moet hier nu verder gaan.Voor altijd? we zien wel.Er voor je zijn kunnen we,maar je gevoel wegnemen kunnen we niet.liefs Nanja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. lieve Janny

      Wat een prachtige afsluiting van je web-log.
      Ik weet dat je ontzettend je best doet om je draai weer te vinden.
      Heimwee hebben doet zeer, maar jouw kennende weet ik dat dat goed gaat komen.

      liefs ans

      Verwijderen
  3. Lieve Janny,

    Welkom Thuis !!!!! Ze zegen waar je hart is, is je thuis, dus volg je hart.. heel veel sterkte daarmee en ik hoop je snel te zien!

    groetjes Bea Bloemhof

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Janny, bedankt voor deze mooie afsluiting :-) Als het weer wat "bedaard" kom ik graag jou kant op :-D Veel liefs van Xio XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi einde van, in alle opzichten, een fascinerend jaar. Zowel voor jou als voor ons. Ook wij moeten er aan wennen dat er geen mails uit PE komen. Maar... Janny in Nijverdal heeft ook zo zijn voordelen:)

    Heel veel groeten,

    Jan en Ada

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geen einde maar weer een nieuw begin. Afrika gaat voor altijd verder in je hart en gedachten.
    Veel mensen hebben het erover maar jij hebt het maar mooi gedaan en wij mochten meegenieten. Bedankt hiervoor!

    Liefs,
    Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lieve Janny,
    Wat een mooi en lief verhaal. En wat een lieve reacties, nu al weer. Wij zijn erg blij dat je weer terug bent, en velen met ons. Ik hoop dat dat het 'wennen' wat makkelijker zal maken. Maar in PE zullen ze je missen en jij hen. Doe waar je gelukkig van wordt en weet dat je het niet alleen hoeft te doen!

    Dikke zoen van René Maureen en Charlotte

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lieve Janny,
    Wat heb je veel geschreven het laatste jaar, wat heb je ons laten delen in je belevenissen, dank je wel!
    Het is niet hier of daar, maar hier en daar!
    En geluk zit in kleine dingen.
    Succes met de voorbereidingen op de presentaties
    Groetjes en een dikke knuffel,
    Mineke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Janny,

    Aller eerst welkom thuis.Je laatste blog mooi geschreven, ik heb erg genoten van je belevenissen!Ik kan me heel goed voorstellen dat het naar zo'n jaar weg te zijn geweest wennen is?Geef het de tijd en dan lukt het uit eindelijk wel!Janny, wie weet wat de toekomst brengt!!Succes met je presentaties.En ik blijf je volgen?? groetjes Henriëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lieve Janny,
    wat een mooie afsluiting. We hebben hier het hele jaar telkens weer uitgekeken naar je blogs, maar we zijn blij dat je nu weer in de buurt bent! Succes met alles wat je onderneemt, wie weet wat de toekomst brengt.
    Dikke kus Henk en Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lieve Janny;
    Wat achter ons ligt
    En wat voor ons ligt
    is niets vergeleken met ...
    wat in ons ligt.
    Succes met alles wat je onderneemt.
    liefs van ons Hein en Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. hallo janny,

    gisteravond zagen we je op de lokale tv,leuk om je weer terug te zien en wat zie je er goed uit.fijn dat we het afgelopen jaar iets van het werk dat je deed mochten meebeleven toen we bij je waren, en via de mail.we wensen je alle goeds toe,nu je weer in je eigen huis in nijverdal bent, en we ontmoeten je vast nog wel eens.

    gr. peter en nelleke.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lieve buuf,
    Wat een mooie afsluiting....maar tussen de regels lees ik dat je nog heel veel verhalen hebt.Lieve Janny, vertel ze als het moment daar is...Jij bent en blijft een hartverwarmd, inspirend mens.We mogen weer "dichtbij"van jou genieten.Bedankt!
    Liefs Henk en Ria

    BeantwoordenVerwijderen